Publicat per

Disseny centrat en les persones PAC 1: Disseny universal

Pràctica de pilates i ioga en el Parc del Falgar i la Verneda

Parc del Falgar i la Verneda:

El mes de març del 2019 es va inaugurar el Parc del Falgar i la Verneda a Les Franqueses del Vallès, a tocar del riu Congost, i és un espai que combina l’oci sostenible i l’esport amb l’observació d’aus i l’estudi de la natura. Fa gairebé uns 171.000 m² i forma part de la Xarxa Natura 2000.

Dins del Parc del Falgar hi ha tres zones ben diferenciades (les podeu observar en el mapa); la zona d’equipaments on hi haurà l’Aula de la Natura, però també la zona de jocs, d’exercicis de salut…; la zona de prat, que serveix de transició de la zona de més activitat humana a la de menor activitat; i la zona humida, que està formada per tres llacs artificials envoltats d’una vegetació de ribera que evita el pas de gent i que afavoreix l’arribada i el refugi de fauna autòctona  migratòria. Per tant, la zona humida és la de menys activitat humana i on s’ha de tenir una cura especial en el respecte cap a la fauna i la flora.

Mapa fet per l’Ajuntament de Les Franqueses del Vallès

1. Zona d’equipaments

Aquest espai, situat a tocar de l’accés des del gual, compta amb més de 5.000 m2 de jocs infantils. Tots els elements de l’àrea de jocs, amb una gran varietat de propostes lúdiques i una tirolina, estan fets en fusta, organitzats en forma de circuit i pensats per a infants de 0 a 12 anys. També hi ha una zona dedicada als exercicis de rehabilitació i de millora de la salut i un circuit esportiu amb zones d’estiraments repartit en els més de 4.000 m2 de camins interiors del parc.

Fotografia feta pel Diari Somlesfranqueses

2.  Zona de prat

És un espai de transició entre els espais d’alta activitat humana i la zona humida. Aquesta esplanada compta amb panoràmiques del llac a la part nord i zones d’esbarjo i arbrades al sud.

Fotografia feta pel Diari Somlesfranqueses

3. Zona humida

La zona humida del parc està formada per 3 llacs artificials amb una superfície total de 21.430 m2 i una capacitat d’emmagatzematge de 31.000 m3 d’aigua. L’aigua que omple aquests llacs comença el seu recorregut a l’extrem nord del parc. Des d’allà, a través d’un riu artificial, s’omplen dos llacs secundaris i, finalment, el llac principal que acumula 31.000 m3 d’aigua que serviran per regar la vegetació del parc. El llac està envoltat de vegetació de ribera que evita el pas dels usuaris i afavoreix l’arribada i el refugi de la fauna autòctona i migratòria.

Fotografia feta per mi, Lorena Serrano

El Parc de la Verneda i el Falgar, a més de crear una nova zona d’esbarjo a les Franqueses, està pensat com una petita reserva de la biosfera que permeti el niament d’aus migratòries i el retorn i preservació d’espècies animals i vegetals autòctones. Amb el temps, s’hi podran veure aus com el blauet, l’àguila marcenca o el cotoliu, a més d’espècies comunes com la garsa, la mallerenga o el rossinyol. Entre els mamífers protegits que trobaran refugi al parc, hi ha la llúdriga i diverses varietats de ratpenats. També s’hi trobaran amfibis, com el gripau i rèptils, com serps i tortugues. Evidentment, la zona humida també comptarà amb exemplars de peixos. Pel que fa a la flora, el parc conserva les espècies autòctones existents reforçades amb replantacions i tindrà especial cura amb els arbres monumentals de la zona, com el Pi del Congost, situat en una illa enmig del llac principal.

He escollit aquest parc perquè considero que passar temps en un espai natural pot tenir un impacte positiu en la salut mental a través de la reducció de l’estrès, la millora de l’estat d’ànim, l’exercici físic, la socialització, l’estimulació sensorial, la connexió amb la natura i altres factors que contribueixen al benestar emocional.

Pràctica de pilates i ioga:

Practicar Pilates i ioga en un parc natural pot proporcionar una experiència enriquidora i beneficis addicionals a la pràctica d’aquestes activitats en un entorn tancat o en un gimnàs. Alguns dels beneficis específics d’exercir Pilates i ioga en un parc natural permeten connectar amb la natura, respirar aire fresc i experimentar una sensació de pau i relaxació que pot millorar la pràctica i el benestar general.

Els parcs naturals ofereixen un entorn tranquil i natural, que pot fomentar la concentració i l’atenció plena, com també la capacitat de centrar-se en la pràctica i en l’entorn pot enriquir l’experiència. Una part també molt positiva és que l’entorn natural ofereix una gran varietat d’estímuls sensorials, com la brisa, els sons de la natura, les vistes panoràmiques i els olores naturals, que poden augmentar la sensació de benestar i contribuir a una pràctica més enriquidora.

Practicar pilates i ioga en un parc natural ofereix una oportunitat única per aprofundir en els exercicis, connectar amb la natura i gaudir d’una experiència física i mental integrada amb l’entorn natural.

III Congrés de l’aigua a Catalunya, Comunicació: El Parc del Falgar i la Verneda. El cicle de l’aigua, (2019), https://www.congresaiguacatalunya.com/acaa/docs/cac2019/comunicacions/C2.pdf

Páez, M.P. [Manuel P.]. (10 d’agost del 2021). Un precioso lago artifical en el Parc del Falgar. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/participacion/las-fotos-de-los-lectores/20210810/7653274/precioso-lago-parc-falgar.html

Debat1el Disseny centrat en les persones PAC 1: Disseny universal

1. Martí Delclòs Miret says:

Hola Lorena, l’entrega està ben exposada, però m’hi falten algunes informacions:
    (1) No em queda clar si actualment ja s’hi realitzen pràctiques de pilates i ioga. Recorda que treballarem una activitat real i no una proposta fictícia.
    (2) M’agradaria veure imatges teves. Especialment de la zona on es realitzi l’activitat.
    (3) T’animo a fer una proposta pròpia de mapa. Pots calcar el que has trobat i indicar-hi tota aquella informació que sigui rellevant per a l’activitat escollida i prescindir de la més general.